SEO

SØKEMOTOROPTIMERING PÅ SIDE

Søkemotoroptimalisering er et samlenavn på ulike metoder og teknikker for å havne høyt i de organiske søkeresultatene i søkemotorer, som for eksempel Google. Det er mange forskjellige måter å optimalisere nettstedet ditt på. Det kan være on-page, on-site og off-page, men vi starter med det vi kaller on-page, med tekst og innhold. For å lykkes med søkemotoroptimalisering handler det om å ha en brukervennlig nettside med kvalitativt og unikt innhold. Men søkemotoroptimalisering er derimot noe som krever langsiktig arbeid med nøye analyser og strategier, for virkelig å gjøre en forskjell.

Men ikke la deg skremme av alle de kompliserte ordene og handlingene. Vi hjelper deg på veien! Ved å følge de enkle trinnene nedenfor, kan du komme i gang med optimaliseringen på egen hånd. Uten teknisk forkunnskap. Vi snakker om on-page-optimalisering, om innhold og tekstene på nettsiden din.

Som tidligere nevnt er det nettsidens tekst og innhold som først og fremst påvirker din rangering i Googles søkemotor.

 

HVOR BEGYNNER JEG?

For å sikre at du jobber i riktig retning bør du gjøre en analyse av målgruppen, dine kunder. Hvem vil du nå? Bli kjent med dem. Tenk på hva potensielle kunder søker etter for å finne nettstedet ditt. Ved å analysere nettstedet nøye, kan du få informasjon som forteller deg hvordan søkeatferd ser ut. Her er det mange forskjellige analyseverktøy å bruke, velg det som føles mest behagelig for deg og ditt nivå. Ønsker du veldig god informasjon om hvordan nettsiden din fungerer, er Google Analytics et utmerket verktøy for å få mye innsikt i hvordan besøkende beveger seg rundt på nettsiden. Denne analysen vil hjelpe deg på vei med det videre arbeidet. Gjennom nøye analyse vil neste steg være mye lettere å implementere.

 

HVILKE SØKEORD SKAL JEG BRUKE?

Når du har identifisert målgruppen din og utarbeidet søkeatferden deres, blir det lettere å vite hvilke søkeord du bør fokusere på, fordi du nå vet hva og hvordan de søker! Bruk Googles eget verktøy, søkeordplanleggeren i Adwords, for å se gjennomsnittlig antall søk og også konkurransen på dine valgte søkeord. Det forteller deg hvor gode søkeordene dine er å optimalisere for.

Nå må du bruke søkeordene dine og optimalisere nettsiden for – Husk at disse søkeordene som du har valgt også skal samsvare med innholdet på nettsiden!

Nå som du har gjort en søkeordsanalyse og kommet deg helt hit, begynner arbeidet!

 

HVOR SKAL JEG PLASSERE MINE SØKEORD?

Nå som du har kommet opp med søkeordene dine, er det viktig å vite hvordan du bruker dem. Skal ordene pepres inn i hver setning i tekstene dine på nettsiden? Nei, Google forstår mer enn det. Her må du alltid handle i kundens beste, for å skrive for besøkende. Ikke for Google. Mye handler om å ha en informativ og unik tekst på siden din, prøv å gi dine besøkende en så god opplevelse som mulig!

Men hva er da forskjellen mellom å skrive en søkemotoroptimalisert tekst i forhold til en vanlig tekst? Det er et spørsmål som mange stiller seg, hvordan skal man tenke? Hvis du starter med å skrive til glede for besøkende og så informativt som mulig, har du kommet langt. Men pass på at du ikke glemmer å inkludere søkeordene dine.

Nedenfor fremhever vi noen enkle ting du kan huske på når du optimaliserer innholdet på nettstedet ditt:

  • Marker H1 til H6, ulike størrelser på overskrifter gjør det lettere for leseren å finne. Ved å markere ulike overskrifter viser du også Google hva siden handler om. Sørg for at du bare har én H1 per side, der du inkluderer søkeordet ditt.
  • Bruk dine valgte søkeord og ta dem med i teksten. Bruk gjerne synonymer og ulike bøyninger. Husk at teksten skal inneholde søkeordene med passende intervall, den skal ikke være vanskelig å lese.
  • Teksten skal være godt formatert, bruk avsnitt og skillelinjer for å gjøre det lettere for leseren, også fet og kursiv.
  • Fra et SEO-synspunkt foretrekker Google lange tekster, men skriv ikke mer enn nødvendig. Husk at den må være unik og informativ.
  • Unngå duplisert innhold. Skriv unikt innhold som ikke tidligere har blitt lest av Google.
 
METABESKRIVELSE OG TITTELTAGGER

Hver side på nettstedet ditt bør ha en unik titelkode og metabeskrivelse. Nedenfor har du en utskriftsskjerm av hvordan et søkeresultat ser ut i Google. Det er her vi finner både titel-tag og metabeskrivelser.

Den blå lenken du ser ovenfor er det som kalles titteltaggen. Nedenfor ser vi en grå tekst, som er det som kalles metabeskrivelsen. Disse to beskrivelsene vises i hvert søkeresultat.

Vi anbefaler å skrive en unik tittel og beskrivelse for hver underside på nettstedet ditt. Hvis du ikke bevisst skriver ovenstående selv, vil Google automatisk velge de passende, og det er ikke sikkert at det blir det du selv vil ha det til.

Følg tipsene nedenfor når du skriver titteltagger:

  • Beskriv hva siden hovedsakelig handler om.
  • Skriv inn søkeord så tidlig som mulig.
  • Bruk søkeordet ditt på en naturlig måte. Ikke gjenta søkeordet for mange ganger.
  • Den besøkende bør ønske å klikke på lenken, så prøv å skrive den så attraktiv og "klikkbar" som mulig.
  • Bruk maksimalt 60 tegn.
  • Skriv en unik titel per side.


I september 2009 annonserte Google at det ikke lenger rangeres basert på hva som står i metabeskrivelsene dine, men vi mener at du bør bruke tid og energi på å skrive gode og klikkbare beskrivelser. Når et nettsted får bedre klikkfrekvenser, kan det hjelpe det med å rangere bedre. Ved å ha gode beskrivelser kan du derfor tiltrekke flere til å klikke, noe som gir positive effekter.

Følg tipsene nedenfor når du skriver metabeskrivelser:

  • Husk at det skal være en kort oppsummering av hva siden handler om.
  • Bør være mellom 50 og 300 tegn.
  • Skriv invitasjon og ta med søkeordet ditt.
  • Skriv en unik beskrivelse per side.
 
BILDER OG ALT TEKST

Alt tekst er en beskrivelse av hva et spesifikt bilde handler om, uten disse er det vanskelig for Google å lese informasjonen og formålet med bildet. Skulle bildet ikke vises av en eller annen grunn, vil alt-teksten din vises i stedet.

For å optimalisere bilder bør du skrive alt-tekst på alle bildene dine på nettsiden, og også endre filnavnene på bildene dine. Det er tilfeller når bilder heter noe sånt som: "DC0056.jpg". Dette filnavnet ovenfor hjelper ikke Google med å forstå hvilken informasjon bildet inneholder. Bruk heller beskrivende filnavn som er relevante for det bildet inneholder, og legg til matchende alt-tekst.

Hvorfor bør man optimalisere bilder?

  • Du kan vises i bildesøk.
  • Google forstår formålet og informasjonen bak bildene dine
 
LITT INNBLIKK I SEO...

Vi håper du har kommet til litt klarhet om hva SEO betyr...selvfølgelig er det mye mer av alle teknikkene og metodene som vi kunne ha inkludert. Men for å holde det enkelt, kan vi starte her.

Ønsker du å vite mer om vårt arbeid med søkemotoroptimalisering hos MEGAWEBB, ikke nøl med å ta kontakt, vi svarer gjerne på dine spørsmål!

Lykke til!

Fyll ut skjemaet så kommer vi tilbake i løpet av kort tid!

Vil du komme i kontakt med oss?


Håndtering av personopplysninger*
Manage cookie settings
This website uses cookies to make our services work, and that’s why some cookies are necessary and can’t be declined. We use cookies to give you the best user experience possible. You can manage your cookies in the next session.
Cookie settings
Cookie settings
Necessary Cookies
These Cookies are necessary for our website to work and can’t be turned off. The Cookies are usually only activated when you, for example, fill out a form or create or log in to your account. They don’t track any personal information.
Performance Cookies
These Cookies help us to track the number of visitors on our webpage. They also track where our visitors came from and how they found our website. We use this information to analyze how to make our website more user-friendly for our visitors and which landing pages are most relevant for our customers. The information that we store is, for example, what pages you visit when using our website.
Marketing Cookies
We use these Cookies to analyze how we can make our advertising better. The information helps us to learn more about our visitors and makes it possible to personalize ads based on your previous use of our services.